De waarschuwing van Judge Richard Sullivan

door Nico Epskamp

door Nico Epskamp

Federal District Court Judge Richard J. Sullivan wilde een ‘waarschuwing’ de wereld insturen met zijn vonnis van 22 jaar gevangenisstraf. Voor mijn in zijn -gretige- ogen bewezen deelname aan een ‘samenzwering’ om 1000 kilo cocaine per vliegtuig te transporteren van de Dominicaanse Republiek naar Antwerpen, Belgie. Daarvoor werd door een Dominicaanse undercover-agent-piloot een Amerikaans geregistreerd vliegtuig gecharterd. Een vliegtuig met een N-registratie. Wat staat voor Amerikaans geregistreerd. De waarschuwing is: gebruik GEEN Amerikaans geregistreerd vliegtuig als je wilt smokkelen! Huur een vliegtuig van een ander land! Of zou ie het anders bedoelen?

Die Amerikaanse registratie is de grond waarop een Amerikaanse rechter een internationaal arrestatiebevel uitvaardigde. Na vrijlating door de Dominicaanse justitie werd ik en een ander naar Amerika getransporteerd. Zonder enig vorm van proces. Wat neerkomt op kidnapping. Inmiddels zijn in deze zaak verder twee Libanezen, als vermeende hoofduitvoerders, een andere Nederlander van Joegoslavische herkomst en een of twee Colombianen gearresteerd. Drukte in Amerikaanse rechtszalen. In zaken waar GEEN Amerikanen voorkomen andere dan een paar DEA-agenten die ondersteunende diensten (afluisteren) verleenden.

Als de verbazing over deze Amerikaanse redenering en handelen uit de ogen is gewreven, gaan we toch even beredeneren wat de Yanken nu willen met deze aktie. Waarom de vervolging niet overgelaten aan de Dominicanen. Op wiens grondgebied het allemaal afspeelde. Waar de onderzoeken nog steeds -na ruim 3 1/2 jaar- nog steeds schijnen door te gaan. Zonder andere arrestaties overigens. Inmiddels zijn er vele miljoenen uitgegeven door de Amerikaanse justitie en dat zullen er nog veel meer worden. Komt daar iets van terug? Misschien als de Colombianen worden uitgeleverd aan de VS. Dan kunnen ook zij, net als andere landgenoten, worden geprest om miljoenen te storten in de diepe kas van de Amerikaanse justitie. Die ook extra gevuld is met een deel van de miljarden-boetes van Europese en Amerikaanse banken. Er schijnt ook een kentering te zijn overigens in de graagte waarmee de Colombiaanse regering hun onderdanen uitlevert. Aan alles komt een keer een einde.

Dus overgeheveld naar de USA op de uiterst dunne wettelijke draad van dat US-geregistreerde vlietgtuig. Ik betwist dus die legaliteit. Wat zal moeten blijken in het beroep. Er zijn veel punten maar de hoofdzaak is toch de Tokyo Convention (1964). Een verdrag dat Amerika – toen Amerika nog Amerika was- heeft ondertekend. Dat zouden ze nu niet meer doen nu in de nadagen van hun wereldleiderschap.

Laten we de ‘keten’ van spelers doornemen. Daar zijn de Colombianen. Die zitten met enorme voorraden cocaine. De wereldvraag (vooral in de USA) schijnt af te nemen. Heroine is datgeen waaraan jaarlijks tienduizenden Amerikanen aan te gronde gaan. Zou de inval in Afghanistan daar iets mee te maken hebben? Daar is de produktie vervijfvoudigd en dus is de markt overstroomd. Ook pillen als oxycodon, zwaar verdovend en verslavend, worden gretig geslikt. Hoe het komt dat Yanken zo oververzot zijn op dergelijke produkten is voor mij een weet. Maar daar hoor je de US autoriteiten niet over. Die geven de producenten en aanvoerlijnen de schuld. Ach, die War on Drugs is al lang verloren.

Dan heb je de Dominicaanse handlangers die binnensmokkelen en dat eiland als ‘hub’ naar de VS zien. Er liggen tonnen en tonnen ‘gestashed’. Die worden nauwelijks gepakt. Dus die vangst van een ton is iets om over naar huis te schrijven. Zie eens hoe belangrijk we zijn! Stort u maar extra geld in de DEA-fondsen.

Dan heb de je corrupte Dominicaanse bestuurders en ambtenaren. Die houden graag de hand op. Tot het hoogste niveau. Kolonels en generaals hebben de controle over de vliegvelden. Er waren in 2012 overigens 82 Dominicaanse generaals ZONDER FUNCTIE (!). Ik weet niet hoeveel er ‘aktief’ zijn. Zou Nederland 82 generaals HEBBEN? Die kolonel of generaal van dienst had nog 77 kilo gespaard en bij de lading gestopt. De man was evenwel niet zo slim om de identiteit van de belangrijke speler te controleren. Die van de piloot. Zwaar amateuristisch van de uitvoerenden. Ik ben er nog niet achter HOE die undercover-piloot in beeld is gekomen. En waarom er niet is gevolgd en gecontroleerd. U hoort hier nog over.

Dan zijn er de twee Libanese broers (met een Nederlands paspoort) die de zaak opzetten met een ander vliegtuig dan het N-ding. Dat viel weg. De piloot wist een ander te regelen en het KON niet anders dan met die N (!). Hij kreeg 30.000 om de huur te voldoen en zijn beloning zou 400.000 US zijn. Voor de generaal was een miljoen in gedachte plus natuurlijk de opbrengst van die 77 kilos gepakt van kleine smokkelaars. Kosten weinig.

Dan is er de vliegveld-crew. Een internationaal vliegveld in handen van Swissport, een Zwitsers bedrijf. Je mag verwachten dat de controle er toch op orde is. Niet dus. Loopt u maar door. En mijn paspoortstempel dan? Eerst aan boord. Dan terug. Die crew werd gearresteerd maar snel weer vrijgelaten.  Dan zijn er ook nog de mensen aan het ontvangende deel: Antwerpen. Geen idee wat daar van geworden is.
Ik zou naar Accra-Ghana vliegen. Die bestemming werd gewijzigd . En er moest gewacht worden. Ik pleeg mijn beloften te houden. Ik bleef dus…… Helaas.

Amerikanen gezien? Nee. Waren er niet. Op de ondersteundendeacties van DEA en FBI na. De afluisterposten werkten goed. Dus……het is een Amerikaanse zaak. Dat gaan we dus nog zien.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *